1 jaar geleden werden we ON TIME

Hip, hip… hoera! Vandaag vieren we onze eerste verjaardag. Net één jaar geleden voegden we ASX-IBECO en ON TIME Sprinter Service samen om door het leven te gaan als ON TIME Logistics. De bedrijven opereerden al langer onder dezelfde structuur maar stonden nog apart en naast elkaar in de markt.

Keuze van naam en huisstijl

ASX-IBECO was wereldberoemd in Antwerpen, maar daarbuiten niet écht een commerciële naam om verder uit te bouwen. ON TIME Sprinter Service was reeds actief in Benelux, met een goede naam en reputatie, waarbij de volledige naam niet de hele lading dekte. De keuze was dus snel gevallen op ON TIME Logistics. Het oude logo kon een verjongingskuur gebruiken om het dynamisme van ons bedrijf te weerspiegelen. Wij deden beroep op Open Up Media en Wim Van Reeth om onze huisstijl te definiëren. Daarbij werd gekozen voor een strakker design en een kleine aanpassing van de kleuren. De opdracht was om een herkenbaarheid naar het oude logo te behouden. Wij deelden onze diensten op in 5 categorieën: SPRINT, CITY, CONNECT, SERVICES en DISTRIBUTION. En zo kreeg elke dienst zijn sub-categorie onder het algemene logo.

De stopwatch waarin onze waarden verwerkt zitten

De tijdsaanduiding op de stopwatch is geel weergegeven. Zoals u kan merken begint die eerder dan normaal. Wel, bij ON TIME zijn we pro-actief, waardoor we voorsprong nemen om alles efficiënt en tijdig af te werken.

Bovendien heeft het gele vlak de vorm van een diamant. Dit is een knipoog naar de Antwerpse roots van ASX-IBECO, maar ook een verwijzing naar onze waarden. Zoals u weet wordt de waarde van een diamant bepaald door de 4 C’s (Cut, Clarity, Color en Carat). Wel, de diamant in ons logo geeft de ON TIME waarden mee in 4 C’s:

  • Communicative: sterk in (persoonlijke) communicatie en opvolging
  • Comprehensive: brede waaier aan logistieke diensten
  • Cost-efficient: de oplossingen die we bieden zijn kostenefficiënt
  • Committed: toegewijd in alles wat we doen

Zo is ons logo ook een kapstok voor het intern- en extern communiceren van onze bedrijfsfilosofie.

 

Hoe hebben we de naamsverandering aangepakt?

Nadat de stijlgids en de verschillende gedaantes van ons logo waren vastgesteld, zijn we aan de slag gegaan. Onze interne marketing medewerkster, Kristina Chekhut, was de drijvende kracht achter de implementatie van de naamsverandering. De eerste stap was om controle te krijgen over onze bestaande websites. Door de acquisities in het verleden was het beheer nog niet gestroomlijnd. We hebben de websites eerst in WordPress onder gebracht (zonder al te veel aanpassingen) én een nieuwe website gemaakt voor ON TIME Logistics. Op die manier konden we volledige controle hebben over de rebranding en de snelheid van harmonisatie bepalen. Dit bleek achteraf een heel goede keuze. Soms waren we namelijk afhankelijk van externe factoren waardoor we niet op 1 moment voor alles tesamen de knop konden (of durfden ?) omdraaien. Door deze aanpak hebben we dus kunnen faseren.

De aankondiging van de naamsverandering werd eerst intern gecommuniceerd. Elk jaar organiseren we eind mei een ‘dank u week’, waar de directie alle medewerkers bedankt voor de inzet van elke dag. In 2019 werd daar een extra invulling aan gegeven. Buiten het serveren van een lunch, het dankwoord en een attentie, werden nu ook de nieuwe naam en logo’s voorgesteld aan de medewerkers

De communicatie naar onze klanten en leveranciers volgende meteen daarna per briefkaart, e-mail, persberichten en via sociale media. Op 1 juli werd dan het startschot gegeven. Meteen werden aanpassingen gemaakt op de verschillende websites, berichten in de telefonie, e-mail handtekeningen, naamsverandering van juridische entiteiten… We gaven onszelf de tijd om heel de naamsverandering rond te hebben vóór eind 2021. Een hele tijd zal u zeggen. Dat klopt, maar het vraagt ook veel inspanningen om heel ons wagenpark, kleding van koeriers, aanduidingen op gebouwen… allemaal aan te passen. En, tot slot van rekening is dat iets waar klanten niet meteen van wakker liggen omdat het geen effect heeft op onze service én verspilling indien voorraden met oude logo’s niet zijn opgewerkt. We zochten dus een gulden middenweg om op een kosten-efficiënte wijze gradueel alles aan te passen. Tot 1 oktober vorig jaar, dus voor een periode van 3 maanden, hebben we gecommuniceerd met onze oude naam erbij: ‘Wij zijn ON TIME, het oude ASX-IBECO…’. Sinds 1 oktober vorig jaar doen we dat niet meer.

Waar staan we vandaag, 1 jaar later?

Eén jaar later kunnen we terugkijken op een heel fijn traject waarbij de nieuwe naam goed ingeburgerd geraakt. Uiteraard refereren klanten nog soms naar onze oude naam, maar dat is niet erg. Ongeveer 65% van onze voertuigen rijden intussen in de nieuwe logo’s en de komende maanden zullen we naar 80% gaan. De voertuigen die voor december 2021 uit dienst gaan, worden niet in nieuwe logo’s gezet. We zijn heel blij met onze nieuwe identiteit die ook door onze klanten erg gesmaakt wordt. Ons logo is veelzijdig, en we kunnen er op speciale momenten leuke varianten mee maken. Bijvoorbeeld voor de kerstperiode, Pasen, valentijn… Dat houdt ons creatief. Er is wel 1 nadeel… Met een naam als ON TIME kan ik nergens meer te laat toekomen zonder dat er een grapje over wordt gemaakt.

Bij deze wil ik alle collega’s en business partners bedanken die hebben meegewerkt aan dit mooie verhaal. Samen hebben we een sterke identiteit neergezet, en dagelijks werken we met zijn allen om onze naam waardig te zijn, namelijk een goed en vooruitstrevend koerier bedrijf waar klanten terecht kunnen voor al hun logistieke noden en… die op tijd komt.